Saturday, August 26, 2017

Travelogue : Kota Kinabalu, Sabah Part 1

Salam. Holla!

Bila dah nampak aku munculkan diri disini bermakna adalah destinasi yang dituju. Ingat senang ke untuk aku munculkan diri. Bajet diva sangat kan. Ok ok jomlah kita menyusuri perjalanan aku ke bumi Kota Kinabalu, Sabah. Anda bakal berdepan dengan pelbagai drama sepanjang perjalanan ini. Heh.

Day 1 – Thursday (27 July 2017)

Well, flight dijadualkan jam 7.50 pagi but biasalah Air Asia, last minute dapat message mengatakan yang flight delay ke jam 9.15 pagi. Everything dah book termasuklah Grab. So kena teruskan jugalah bergerak ke KLIA2 jam 4.30 pagi tu. Sampai airport terus print tag baggage yang akan di check in dan terus ke Marry Brown breakfast. Around 8 macam tu slow-slow jalan masuk ke gate. Mujurlah dekat gate K2 tu.

Flight delay so lepak brekafast dulu

Family photo

Semuanya berjalan lancar sampailah mendarat di Kota Kinabalu International Airport (KKIA). Tunggu luggage kejap dan terus keluar untuk cari owner kereta sewa. Oh ya, aku sewa kereta Myvi dan Saga tapi Myvi ada problem dan dia gantikan dengan Persona dengan harga yang sama. If you guys nak ke KK dan tercari-cari kereta sewa bolehlah berhubung dengan En Azman 0163234350 ni sebab memang terbaik layanan dia bagi dekat korang.

Mari mula perjalanan kita menuju ke Kundasang! Sebelum tu singgah Jalan Sulaman dulu pekena Lokan Bakar dan air kelapa muda. Kemudian singgah sekejap dekat Rumah Terbalik tapi tak masuk sebab bagi aku tak berbaloi since dekat dalam tu tak boleh nak bergambar. Bayar mahal-mahal untuk tengok je. So kita bergambar jelah dekat signboard dan teruskan perjalanan ke Kundasang. Tak sabar wei sebab KK panas terok.

Rumah Terbalik. Nak masuk sila bayar tapi no picture inside the house okay.

On the way tu singgah sekejap di Kinabalu Park. Bahagianya wei sebab sejuk. Dah sampai sini apa lagi yang akan dibuat, mestilah bergambar! Tapi kena beringatlah sebab dekat sini pukul 6 petang dah gelap. So bila teringatkan yang belum solat lagi cepat-cepat gerak ke homestay. Pasal homestay nanti akan direview kemudian.

Kinabalu Park

Settle check in berehat sekejap tunggu maghrib terus since sini masuk waktu awal. Kemudian terus bersiap untuk keluar dinner. Aku tak berapa nak familiar dengan kedai makan area Kundasang ni so gunakan mr google sepenuhnya. Check tripadvisor, foursquare semua and we decide untuk makan di Restoran Syah Adila. Dapat makan tomyam panas dengan nasi dalam keadaan yang sejuk dengan anginnya lagi, cukup heaven dah.

Selesai makan, balik ke homestay dan tidur. Esok ada banyak lagi aktiviti menanti. Night!