Sunday, January 17, 2016

Travelogue : Preparation for Bandung


Percutian yang ditunggu-tunggu dari tahun lepas. Punyalah payah nak decide since semua orang sebulat suara nak trip ke luar Negara. After one of our colleague balik dari Bandung and bawa brownies from Kartika Sari untuk kitorang makan suddenly terkeluarlah idea ke Bandung. Asalnya plan semata sebab haritu makan brownies tak cukup so nak pergi sebab nak beli brownies je -.-“ .


Tiket
Dari situ bermulalah sesi pencarian tiket murah and of course naik Air Asia. Hampir setiap hari buka website Air Asia untuk check tiket murah. Nasib kitorang baik sebab Air Asia tiba tiba buat promo.  Tak tunggu lama datang office esoknya bincang sikit dan terus beli tiket. So tiket untuk KUL-BDO-KUL dapatlah seorang RM204 termasuk 40kg luggage.


Hotel
Settle sudah bab tiket now sesi mencari hotel dan juga buat research serba sikit pasal Bandung sebab nak kena slow slow buat itinerary. So orang yang dipertanggungjawabkan untuk semua itu sudah semestinyalah aku dan juga Atie one of members yang akan follow trip ni sebab kitorang berdua je yang rajin dan ada masa nak buat semua itu. Segala jenis website la aku buka untuk cari hotel yang menarik. Once dan dapat hotel, bandingkan harga dengan website yang lain. First kitorang decide nak stay dekat Favehotel Premium Cihampelas tapi bila tengok harga dan dibahagi antara kitorang lima orang macam mahal. Cari dan cari lagi then jumpa la Triple C Guesthouse. Tengok macam still baru dan comment from visitor yang sebelum ni pun agak menarik. Check dekat Tripadvisor pun comment semua not bad so semua decide untuk ambil this guesthouse untuk 5H4M di sana. Settle bab hotel. Oh ya, review pasal guesthouse nie aku dah buat and korang boleh click this REVIEW untuk baca full review okay. Thanks.





Currency
Semua pun tahu macam mana Malaysia sekarang. Duit jatuh merudum. So impact juga la kitorang yang baru nak pergi ni. Dulu kakak aku pergi Bandung IDR1,000,000 = RM2**++ je but now IDR1,000,00 = RM315-RM319. Parah hoi parah. Setiap hari juga check currency. Masing masing berharap bila nak dekat trip nanti tolonglah turun lagi sikit. Tapi haritu aku tukar time harga RM316 and kali kedua tukar RM314.50. masih dikira murah jugalah.


 



Research&Itinerary
Inilah benda paling penting sekali supaya trip ni tak jadi trip paling membosankan. Sampai dah habis modal blog mana lagi aku nak baca untuk buat itinerary yang terbaik untuk diorang nie. Yela, pergi dengan 3 orang lelaki nak pula diorang shopping kan. So untuk elakkan diorang merunggut kenalah banyakkan tempat melawat. Tapi semestinya kita hanya merancang yang menentukan bukannya kita. Adalah juga terlari sikit dari plan asal. Itu akan diceritakan di next entri okay. Take times jugalah nak settlekan itinerary ni sebab ada je yang tak puas hati. Tak puas hati disini means terlalu banyak lopong lopong. Pergi 5 hari, ingat senang nak fikir tempat nak pergi. Lainlah kalau memang tujuan pergi untuk bershopping. Ni tak, tujuan utama pergi untuk melawat and shopping tu jatuh nombor 2. At last aku buat je and sampai sana nanti baru minta opinion dari supir untuk other places yang menarik untuk dilawati.


Supir
Sesiapa yang pergi Bandung and pernah pergi Bandung for sure akan sarankan ambil supir from Hayukka Bandoeng. Since kakak aku pernah pergi dua kali dan gunakan supir yang sama so aku decide guna supir dia juga si Ayung Bandoeng. Si Ayung ni dulu kerja dengan Hayukka juga tapi berhenti dari Hayukka and join dengan yang lain. Tapi tapi, yang pickup kitorang dan jadi supir kitorang dekat sana most of the time buka Ayung tapi Yudha Bandoeng. Muda je lagi budaknya tapi pandai gila. Tanyalah apa pun semua dia tahu. Kagum gila aku dengan mamat nie. So, if korang nak diorang ni jadi supir, dekat bawah nie aku sertakan phone number serta fb diorang dengan fb company diorang, Kusuka Bandoeng.


Website :  Kusuka Bandung
Yudha Bandoeng :  Yudha  +62 853-5135-0535
Ayung Bandoeng :  Ayung  +62 853-1868-6464



Next >>  Bandung Part I

No comments:

Post a Comment

kau nak kata apa.silakan.