Saturday, April 23, 2016

Travelogue : Summary of Lombok


Maigod, hampir sebulan #tripberlapan ni berlalu settle update. Sorry guys, busy sikit lately, dengan phone buat hal memang agak spoil la sikit my mood. Tapi at least berjaya juga kan upkan entri. Dah habis pun, dah masuk summary pun. Hiks. 

Kali ni aku bercuti tanpa perlu bekerja keras buat itinerary bagai. Pergi 8 orang semuanya #tripberlapan. Ramai kan. First time juga aku join trip yang seramai ini. Hiks. Bila dah ramai so masing – masing akan dapat tugas la. This time tugas aku just cari pasal simkad.

So, pasal hotel, supir, interesting place semua orang lain buat. Aku still buat juga research sebab memang jenis aku punya perangai kalau nak pergi mana – mana aku suka buat research dulu in case if anything happen last minute at least ada juga backup.

Bawah ni ada sedikit info untuk yang nak ke sana. Number supir pun dah siapkan sekali. Siap buat perbandingan lagi. So, pandai - pandailah korang nego okay.


Tiket Flight

Time beli tu aku Berjaya beli tiket KUL-LOM-KUL total RM211 untuk tarikh dari 06-10 March 2016. Kalau tak silap aku sama harga dengan diorang nie beli. Aku beli time Air Asia buat promo free seat haritu. Tapi flight depart pagi jam 8.30 pagi and balik malam pukul 7.15 malam. That time ada juga yang flight petang, 4 orang.


Hotel

Pesona Resort Gili Trawangan (3H2M)



Bumi Aditya Sengigi (2H1M)



Simkad

Guna lebihan dari Bali. Lain – lain guna hotspot je. Jimat pun jimat. Aku pakai SimPati. Ada juga yang pakai XL. Tapi aku ada terbaca dari BBM group jangan beli Kartu As sebab line dia teruk sangat. Aku ni pun bernasib baik sebab for three month pergi Indonesia so guna simkad yang awal - awal beli dulu. 





Makanan

Dekat Gili Trawangan makanan halal senang je nak dapat. Mostly dekat hotel untuk breakfast ada basic breakfast yang kita boleh makan like roti, telur, pancake. Air pun dia bagi fresh orange. Senang cerita English Breakfast la. Banyak je restoran yang menghidangkan makanan halal. Kalau tak kisah boleh je makan dekat pasar malam Gili Trawangan tu. Murah pun murah.

If dekat Lombok pula, korang hire supir kan so diorang confirm akan bawa korang ke Restoran yang halal. Lagipun Lombok kan majoritinya Islam, so tak perlulah korang risau pasal makanan. Nama pun Pulau 1000 Masjid.


Island Hopping

Benda ni korang kena pandai nego. Dekat Gili nanti banyak je gerai - gerai yang offer tour untuk island hopping ni. Cumanya terpulang pada korang rajin or malas nak survey. Jangan lupa nego pula okay. Better decide dulu either nak private boat or just join ramai - ramai in one boat.


Supir

Itu comparison yang Siti Shahara buat untuk supir. Kitorang decide untuk first day sekadar untuk ke Bangsal ambil je Pak Sarip sebab dia bagi paling murah dan untuk Tour Lombok ambil Pak Adi sebab dia pandai ambil gambar. Tapi masalahnya, on the day kitorang patut tour tu dia sakit. So, orang lain yang ganti -.-“ dan no gambar cantik dari Mas Adi yang ada hanyalah gambar cantik dari kameranya Mas Ridzuan. Huks.

.


Contact Number Supir

Mas Adi          :         +62 821 4478 6542IG :  adibetet
Mas Sihaf       :         +62 81 907 171 500 /  IG :  sihaf_lomboktrip  /  FB :  SIHAF TOUR LOMBOK
Pak Arix         :         +62 819 3655 5980        
Pak Sarip       :          surya_rentcar@yahoo.co.id *fastreplydontworry*





Ahli #tripberlapan



Keseluruhan cerita boleh click link di bawah okay ;) Enjoy!


Part I  |  Part II  |  Part III  |  Part IV  |  Part V

6 comments:

  1. great post! Lps ni boleh refer sini je haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks :) sy memang after travel suka share experience dan info supaya orang lain yang nak pergi after this senang.

      Delete
  2. wah infonya lengkap sangat....hayo merapat ke Tempat kami,,,kami kasi terbaik lah... ha ha salam kenal

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal. mungkin ada kelapangan kami ke sana ya :)

      Delete

kau nak kata apa.silakan.