Friday, March 18, 2016

Travelogue : Preparation for Bali


Last year time balik dari Krabi memang ada plan next trip nak ke Bali tapi plan je tak confirm pun. Then hujung tahun tu out of nowhere travel partner aku Fifah boleh pula pergi beli tiket Malindo ke Bali sebab kata dia kebetulan time tu Malindo tengah buat offer lagi murah dari AirAsia punya promotion. So aku pun tak tunggu lama terus pergi book tiket juga. Maka terjadilah trip tak dijangka nie. Tapi this time kitorang tak pergi berdua but bertiga. Member Fifah join sekali jadi bodyguard kitorang. Kah.

This time aku tak buat preparation sangat pun macam Bandung haritu sebab this time pergi memang nak aci redah je. Tambah pula Fifah kata dia ada interview PTD pula last minute tu so, plan ni kira hujung tanduk la. Kalau Fifah pergi interview, trip ni bakal cancel la. So, memang tak book hotel apa pun lagi. Itinerary tak payah cakap la, memang buat ala kadar je.

Entah macam mana lagi dua hari nak pergi, Fifah confirmkan dia tak pergi interview so sehari tu memang kelam kabut kitorang cari hotel bagai. Mujurlah pergi time orang baru balik cuti CNY so banyaklah lagi hotel yang kosong.


Tiket Flight
Time beli tu aku Berjaya beli tiket KUL-DPS-KUL total RM236. Aku tak pasti samada murah or mahal but for me murah berbanding promo AirAsia haritu untuk tarikh 18-21 March 2016. Tapi flight depart petang la pukul 4.45 ptg and balik malam pukul 8.45 malam.



Hotel







Simkad
This time aku jimat sikit since aku tak perlu beli new simkad sebab sim yang beli time pergi Bandung haritu still boleh guna lagi. So I just topup with IDR 100K and subscribe new internet plan. Dapatlah 4gb data. Itupun guna tak sampai 1gb pun sebab balik hotel guna wifi hotel je. Memang sangat jimat sebab baki data tu boleh aku guna untuk next trip March nanti.


Supir
One of my friend dah anggap Bali tu macam second house dia. Everytime dia pergi dia akan hire Pak Bambang as supir for family dia. Actually aku ada juga survey another supir but the price quite mahal and bila Tanya Pak Bambang, dia je the only one yang bagi harga murah. Siap time nak balik tu bila tanya nak bayar berapa dia siap cakap ikut suka kitorang nak bayar dia berapa. Oh, so kind la Pak Bambang nie.


Untung hire dia nie sebab dia sempoi, friendly, banyak cakap pastu pandai tangkap gambar pula tu. Langsung tak awkward sebab aku nie macam pendiam sikit kalau dengan orang yang baru jumpa. Tapi bila dengan Pak Bambang nie jumpa je terus ngam ngam soi ah. Dahlah time kat airport dia yang cam aku. Haha. Bawah nie aku letak phone number dia if korang nak hire dia as Supir di Bali. Oh yang pastinya dia Muslim, don’t worry okay.


Pak Bambang

No comments:

Post a Comment

kau nak kata apa.silakan.