Wednesday, April 28, 2010

Cantik jadi isu

Selepas berpanas di luar hingga jadi hitam legam, aku berehat rehat di dalam surau. Asalnya nak balik rumah tapi sebab ketika itu adik adik baru pulang sekolah sudah tentu jalan sesak. Lagipun apa nak kalut, rumah aku duduk atas tanah, tiada kaki nak lari. Cool sudah.

Pintu surau dibuka. Masuk tiga anak dara.

Tiba tiba kemasukan mereka terhenti. Dipanggil seorang anak dara yang telah terlepas masuk. Berbisik bisik seperti ada rahsia kemudian menyarung kembali kasut dan keluar.

Pelik sungguh sikap mereka. Aku berfikir sambil pandang sekeliling.

Oh, baru aku perasan. Ada tulisan yang aku tak nampak tapi mereka nampak.

" Orang cantik dilarang bergaul dengan orang tak cantik. Harap maklum "

Apa boleh buat. Itulah nasib. Tidak mampu menandingi "kecantikan" mereka.

Aku cakap pada cik melatiputeh.

" Tidak mengapa, mereka cantik luar saja. Kita cantik luar dan dalam. Biarkan mereka. Selagi kita tak keluar, mereka tak masuk. Biarkan mereka tanggung dosa mereka. Ini tempat awam, sesiapa saja boleh guna. Kenapa mesti ada dasar cantik tak cantik disini. Nak sembahyang je pun bukan nak masuk miss world. "

Senyuman mekar terukir dibibir cik melatiputeh. Puas hati aku.

8 comments:

  1. nice dla:)ala,diorg prasan 2.dla pn lwa gak pew;)-megat-

    ReplyDelete
  2. Salam Dilla! Hey thanks for dropping by the blog, ya? :)

    ReplyDelete
  3. fuh, ada jugak org macam ni..tepuk dahi la kalau jumpa diorg ni

    ReplyDelete
  4. tulisan tu ade kt mana ? hahah. gyla puyow tiga ketol tuu. =p -cawal-

    ReplyDelete
  5. hasrol : hahaha. mmg rase nak tepuk pun.

    cawal : hahaha. tula cawal pun x nampak kan. haish. heee.

    ReplyDelete
  6. kak , depa tuu bajet jew lebihh. tembak jerr. hahahahaa !

    ReplyDelete
  7. anony : yeah! serangggg. dush dush.

    ReplyDelete

kau nak kata apa.silakan.